Download de brochure
Als inkoper/professional binnen een productiebedrijf weet jij als geen ander dat alles draait om procesbeheersing en vooral optimalisatie. Hoe zorg je ervoor dat je op een zo’n efficiënt en kosteneffectief mogelijke manier inkoopt? En hoe draag je er, als inkoper, aan bij om de bestellingen zo eenvoudig mogelijk en foutloos laat verlopen?
In deze blog lichten wij kort de mogelijkheden toe binnen de voorraadbeheer opties van Eshuis.
Wanneer je als inkoper materialen inkoopt voor een bepaalde periode is het belangrijk om te weten hoeveel je verwacht te gebruiken. Een goede planning is daarom cruciaal. Het is dan de taak aan de inkoopmanager om er voor te zorgen dat de juiste hoeveelheid materiaal aanwezig is op het juiste moment. Het inkoopmanagement en het voorraadbeheersysteem zijn belangrijke onderdelen van inkoopmethodes, in de basis onderscheiden we twee methodes van inkopen:
Beide methodes hebben voor- en nadelen:
|
Bulk |
Planning |
Voordeel |
Lage stuksprijs |
Exact ontvangen wat nodig is, geen onnodige waste. |
Nadeel |
Is niet afgestemd op de daadwerkelijke behoefte. Waardoor je de kans hebt dat je voorraad moet vernietigen omdat bijvoorbeeld het artwork niet meer up-to-date is. Dit drijft de stuksprijs per saldo weer omhoog. |
Je bestelt vaker waardoor je een iets hogere stuksprijs betaalt. Maar uiteindelijk bespaar je aanzienlijk, gezien je nooit teveel inkoopt en materiaal weggooit. |
Op het moment dat de bestelde materialen worden geleverd, is het voorraad. Met een voorraad kom je terecht bij een voorraadbeheersysteem.
Wat is voorraadbeheer? Kort gezegd is voorraadbeheer het beheren van goederenstromen binnen een organisatie. Het is een belangrijk onderdeel van interne processen. Je wilt namelijk nooit misgrijpen naar bepaalde materialen en producten. Je kan het zien als een balans tussen voldoende voorraad hebben en de kosten laag houden. Een grote voorraad neemt meer ruimte in beslag en kosten hiervan zijn ook hoger. Het beheren van een voorraad etiketten, shrink sleeves of flexibele verpakkingen kan via verschillende methodes. We onderscheiden twee methodes:
Een andere optie is door de gehele voorraadbeheer uit te besteden aan derden. Hier komen we verder in de blog op terug.
De communicatie tussen organisaties komt tot stand doormiddel van Electronic Data Interchange (EDI). EDI is de technologie die verschillende informatiesystemen met elkaar verbindt en waardoor organisaties belangrijke data met elkaar uitwisselen.
Een product bestaat uit meer dan fysieke elementen. Extern voorraadbeheer is een voorbeeld van dienstverlening dat naadloos aansluit bij het fysieke product. Lees hieronder meer over de dienstverlening voor onze succescase.
Als voorbeeld beschrijven we de casus van een merk die doe-het-zelf producten produceert en verkoopt.
Extern voorraadbeheer inrichtenHet merk kent veel verschillende producten. Bij elk product hoort weer een ander etiket. Deze combinatie zorgt voor complexiteit bij het beheren van de voorraad. Daarnaast neemt het ook fysieke ruimte in beslag. Daarom heeft Eshuis voor deze klant het voorraadbeheer overgenomen. Samen hebben we een werkwijze ingericht waarbij we heel nauwkeurig bepalen wat wij produceren en de voorraad bijhouden. In grote lijnen werkt het als volgt: Elke maand ontvangen we een prognose van de klant. Hier in staan de afzetverwachtingen van de komende periode. Dit vormt de basis voor onze productie, we werken vooruit. Deze etiketten zetten wij op voorraad in ons magazijn en zodra de etiketten nodig zijn, worden ze verstuurd. Betere prijzen voor de klantDeze vorm van voorraadbeheer heeft als voordeel dat wij verschillende orders kunnen combineren. Dit houdt in dat wij grotere aantallen in één keer produceren en dat we de machines minder vaak instellen. Zo zijn wij in staat om efficiënter en effectiever te werken. En dit resulteert in betere prijzen van de etiketten voor de klant. Daarnaast ligt de fysieke voorraad in ons magazijn en is een snelle levering mogelijk vanuit onze voorraad. De forecast, die wij ontvangen, moet nauwkeurig zijn. Op basis hiervan worden namelijk de etiketten geproduceerd. De forecast bestaat uit twee onderdelen:
Het eerste deel van de prognose zijn de aantallen die wij produceren. Op basis van het tweede gedeelte kunnen wij een inschatting maken en alvast capaciteit van materiaal en machines reserveren. Elke vier weken ontvangen we updates, zodat wij waar nodig bij kunnen sturen. |
De inrichting van een extern voorraadbeheer vraagt van beide partijen een investering, voornamelijk in tijd. Maar zodra alles goed op elkaar is afgestemd, werkt het systeem naadloos. Benieuwd naar de mogelijkheden die wij kunnen bieden? Neem, voor meer informatie, contact met ons op. Direct mailen kan uiteraard ook naar maatwerk@eshuis.nl.