Private label starten? Zo begin jij een succesvol eigen merk in 2023!

Wat is een private label?

Private label zijn producten die onder een nieuw, eigen merk worden verkocht. Hierbij draagt het label de merkidentiteit van dit product. Naast het opzetten van een private label, is er ook een mogelijkheid om te beginnen met een white label product. White label producten zijn grootschalig geproduceerde goederen die zonder merknaam vanuit de fabriek worden verkocht. Je hebt daarom bij een white label product niet de exclusieve verkooprechten die je wel hebt bij een private label product.

Waar moet je op letten bij het beginnen van een private label?

Wanneer je begint met het opzetten van je eigen private of white label product, zijn er een aantal aspecten waarmee je rekening moet houden. Je wilt namelijk je eigen product zo goed mogelijk in de markt zetten. Dit zijn de 5 belangrijkste aspecten om rekening mee te houden wanneer je een private of white label op zet:

1. Merkidentiteit

Een private of white label heeft een sterke merkidentiteit nodig. Jij wilt er namelijk voor zorgen dat mensen jouw product kiezen. Om een sterke merkidentiteit te creëren, is het kiezen van een specifieke doelgroep belangrijk. Wanneer je de doelgroep in kaart hebt gebracht, moet je inspelen op de wensen en behoeften van die specifieke doelgroep. Dit kun je doen door een passend verhaal bij je eigen merk en een aantrekkelijk logo te maken. Een juiste combinatie van deze twee punten zal ervoor zorgen dat je specifieke doelgroep sneller voor jouw product zal kiezen.

2. Productverpakking

Om je verhaal en logo over te brengen op de doelgroep, is een goed passende verpakking nodig. Elk type product heeft zijn eigen soort verpakking die het beste erbij past. Zo zijn glazen of plastic flessen de meest geschikte verpakking voor dranken, sachets voor kruidenmix en andere poeders of flowpacks voor onder andere dierenvoeding. Nadat je de soort verpakking hebt gekozen, horen daarbij ook passende etiketten of stickers. Hierop kun jij de kleuren en het logo van jouw eigen merk plaatsen.

3. Presentatie

Nu je productverpakking gemaakt is, moet jouw product kunnen worden verkocht. Kopers staan niet zomaar bij je op de stoep. Daarom is het belangrijk om een goede presentatie te maken van jouw producten. Om dit in beeld te brengen is fotografie een belangrijk onderdeel. Maak haarscherpe productfoto’s om jouw verpakking en product zo goed mogelijk in beeld te brengen. Dit kun je ook doen door gebruik te maken van sfeerbeelden, waarbij je een setting creëert die bij het product past.

4. Marketingkanalen

Je foto’s zijn gemaakt en klaar om geplaatst te worden. Er zijn veel manieren om jouw product kenbaar te maken aan de buitenwereld. Dit kan via betaalde mogelijkheden, als onbetaalde mogelijkheden. Doe onderzoek en zet een goede marketingstrategie op, waarbij je de kanalen kiest waarmee jij jouw doelgroep het beste kunt bereiken. 

5. Verkoopkanalen

Naast dat er meerdere marketingkanalen zijn, heb je ook de mogelijkheid om via meerdere verkoopkanalen je product te laten zien. Je kunt dit doen via je eigen gemaakte website, maar deze zal wat tijd hebben om op zichzelf verkopen te genereren. Daarom zijn er ook andere platformen waarbij jij jouw producten kunt verkopen, zoals Bol.com en Amazon.

De trends van private labels voor 2024

In 2024 gaan we een aantal trends zien waarmee jij rekening kunt houden voor jouw private label merk en producten. In het algemeen was er in 2023 een groei in het aanbod van private label producten. Dat is te zien aan de private label producten van Amazon, Aldi en Target. Dit zijn de drie snelst groeiende private labels in 2023 geweest. Daarnaast is flexibiliteit van je merk steeds belangrijker aan het worden. In de afgelopen jaren hebben we al kunnen zien dat er veel onzekerheid kan zijn in de markt. Wanneer jij als bedrijf in deze onzekerheid meegaat, zal dit ook ten koste gaan van jouw merk en klanten. Daarom is de betrokkenheid tussen merk en klant steeds belangrijker aan het worden. Betrokkenheid tussen merk en klant geeft namelijk zekerheid, wat weer een sterker merk betekent. 

Etiketten bestellen voor jouw private label producten

Je weet nu alles over het goed opzetten van jouw eigen private of white label. Ben je daarbij op zoek naar de juiste etiketten of stickers voor jouw private label? Bij Eshuis kan je dan terecht voor de hoogste kwaliteit etiketten en stickers voor jouw verpakking. Bij Eshuis leveren etiketten op rol. Dit kan zowel in kleine als in grote oplage. Etiketten zijn beschikbaar in diverse vormen, materialen en afwerkingen. Wil je hier graag meer over weten? Bekijk onze etiketten vergelijker om onze producten te leren kennen, of bekijk ons productoverzicht om de mogelijkheden te zien. Voor andere vragen kun je altijd contact met ons opnemen. We staan je graag te woord!

Onze productgroepen

  • Offerte aanvragen
    Formaat_500_x_375_-_Drago_-_Sleeve_-_Midden.jpg
    Half body sleeve
    Een half body sleeve is een mooie oplossing voor de presentatie van jouw product. Een half body sleeve, de naam zegt het al, bedekt jouw product gedeeltelijk.
  • Offerte aanvragen
    Formaat_300_x_375_-_Win2.jpg
    Folieverpakking
    Een veelzijdige en flexibele oplossing voor verschillende producten. Bekijk snel onze mogelijkheden voor overige folieverpakkingen.
  • Direct bestellen
    Formaat_500_x_375_-_bieretiketten.jpg
    Bieretiketten
    Laat jouw bieretiketten drukken bij Eshuis. Stel jouw bier etiket eenvoudig samen in de etikettenconfigurator.