De top 10 Verpakkingstrends van 2024

Inspiratie voor een nieuwe verpakking nodig? Dit zijn de 10 Verpakkingstrends van 2024

In de verpakkingswereld zien we steeds meer manieren om op te vallen in de schappen. Daarom geven wij je de laatste verpakkingstrends van 2024. Zo kun jij gemakkelijk van start met het ontwerpen of vernieuwen van je etiketten ontwerp. Dit zal een bak aan inspiratie zijn om jouw merk naar een hoger niveau te tillen. Of je nu kiest voor een duurzame uitstraling, minimalistisch design, of een van de andere toffe trends.

Trend 1: Duurzame uitstraling

We vinden duurzaamheid en milieuvriendelijkheid tegenwoordig steeds belangrijker. Maar hoe kiezen we nou juist die verpakkingen uit in het schap? Juist! Een duurzaam design. Maar wat is een duurzaam design? En hoe ontwerp je dit? Denk aan aardetinten, natuurlijke texturen die lijken op steen of hout en vooral de kleur groen. Zo weet je zeker dat jouw duurzame verpakking ook daadwerkelijk duurzaamheid uitstraalt naar de consument.

Potje met duurzaam etiket
duurzame etiketten op verpakking

Trend 2: Less is more

Naast milieuvriendelijkheid domineert ook minimalisme het verpakkingslandschap. Deze eenvoudige, strakke designs stralen moderniteit en elegantie uit. Een designstijl die de aandacht trekt van consumenten die op zoek zijn naar the finer things in life. Bereik deze look met eenvoudige lettertypes, minimalistische grafische elementen en voldoende witruimte. Maak ook gebruik van monochrome kleuren om een rustig en samenhangend ontwerp te behalen. 

Eenvoudige etiketten

Trend 3: Interactiviteit

Een andere trend waar je tegenwoordig niet omheen kunt, is interactiviteit in je verpakkingsdesign. De consument wil niet alleen passief betrokken zijn bij jouw product: ze willen een ervaring. Van verborgen boodschappen tot vouwmechanismen en QR-codes. Het stimuleert allemaal betrokkenheid en plezier bij jouw consument, wat uiteindelijk zorgt voor meer connectie met jouw merk.

Trend 4: Bold

Een trend die letterlijk en figuurlijk steeds meer opvalt, is bold design. Felle kleuren, hypercontrast, grote letters en grafische prints: je ontkomt er niet aan. Deze gewaagde verpakkingsdesigns springen uit het schap en wekken een zelfverzekerde, gedurfde indruk. Een ware visuele punch.

Bierblik etiketten met felle kleuren en dikgedrukte letters
blik bier met felle blauwe kleuren
blik bier met bold letters en groene kleuren

Trend 5: Personalisatie

Personalisatie van jouw verpakking is ook een manier om een connectie te bouwen met jouw consument. Maar hoe? Met Variabele Data Printing (VDP) is jouw ontwerp op elk etiket hetzelfde, maar toch uniek. Voeg bijvoorbeeld per etiket unieke nummers, barcodes, serienummers, adressen of letters toe aan het design. Ideaal voor onder andere winacties waar een winnend nummer tussen zit bijvoorbeeld.

Trend 6: Die goede oude tijd

In een moderne tijd waarin alles constant vernieuwt, is er toch nog veel oog voor het verleden. We zien steeds vaker retro en vintage designs: van heruitgaven van klassieke verpakkingen tot moderne varianten van oudere stijlen. Deze designs van vroeger roepen nostalgie op bij de consument: een gevoel van vertrouwdheid en authenticiteit. Zo’n emotionele band blijft een ijzersterk middel om de consument aan je merk te binden.

bierflesjes met etiket
bierblik met etiket

Trend 7: Pastel

Pastelkleuren hebben de afgelopen jaren een comeback gemaakt in verpakkingsdesign. De kalmte en sereniteit die de zachte kleuren oproepen geven het een vriendelijke, zachtaardige uitstraling. Wil jij je consument onderdompelen het gevoel van comfort en ontspanning met jouw verpakking? Dan is pastel zeker the way to go. Of doe het juist helemaal anders en gebruik het pastel om een gaaf contrast te creëren zoals Rowlar hier heeft gedaan.

supplementen verpakking met etiket

Trend 8: Premiumisatie

Luxe en exclusiviteit, dat is waar deze trend voor staat. Denk aan chique metallic accenten of een no-labellook waarbij het design lijkt te zweven. Een goede manier om je merk eenvoudig naar een hoger niveau te tillen.

champagne fles etiket met gouden tinten

Trend 9: Authentiek

In een wereld waarin alles steeds gecompliceerder wordt, zoeken we naar authenticiteit en menselijkheid. Handgeschreven lettertypen, zelf getekende illustraties en ambachtelijke details. Allemaal dingen die jouw etiket minder ‘gemaakt’ maken en echt traditioneel vakmanschap tonen. Is jouw bier zelf gebrouwen? Of maak je zuivel op je eigen boerderij? Laat het je consument weten met een mooie illustratie van jouw brouwerij of foto van jouw eigen koeien.

Webshop_-_Etiket-_Kombucha_-Lout.jpg
Webshop-etiket-digitaal-dressing.jpg

Trend 10: Unieke vormen

Naast het ontwerp van jouw etiket doet de vorm van jouw etiket er natuurlijk ook toe. Een unieke vorm kan het verschil zijn tussen wel of niet herkend worden door jouw consument. Verpakkingen die buiten de traditionele vormen treden, denk aan bijvoorbeeld asymmetrie, blijven hangen bij je consument.

bieretiket met bijzondere vorm
bieretiket met unieke vorm

 

Iets gezien waarvan je dacht: ‘Dat moet ik hebben’? Etiketten bestellen kan eenvoudig via onze webshop. Ben je er toch nog niet helemaal uit wat het meest geschikt is voor jouw merk? Bestel dan gerust ons gratis sample pakket met fysieke voorbeelden van wel vijftien verschillende etiketten: van sluitzegel tot logo sticker.

Heb je vragen of hulp nodig? Onze experts Iris en Bram helpen je graag verder. Neem contact op via webstore@eshuis.nl of bel naar 0529-438195. Samen zorgen we ervoor dat jouw verpakking in 2024 de show steelt!