Hoe AI jou helpt met je verpakkingsdesign

100% Bestandscontrole

100% Bestandscontrole

Eenvoudig online bestellen

Eenvoudig online bestellen

<5 werkdagen gratis levering NL

<5 werkdagen gratis levering NL

Technologische ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen staan allesbehalve stil. Eén van de nieuwste trends is het gebruik van Artificial Intelligence (AI). Een krachtig hulpmiddel om verpakkingen te creëren die zowel de behoeften van de consument als de doelstellingen van het bedrijf dienen. Er wordt dan ook flink mee geëxperimenteerd op de markt.

Tripel Intelligence

Een voorbeeld van zo een experiment is de Tripel Intelligence. Het biertje waarvan niet alleen de vormgeving, maar zelfs het brouwproces, de ingrediënten en de marketing grotendeels door AI-tools zijn bepaald. Frontaal Brewing Company mixte de data van de honderd populairste tripel bieren met hun eigen data. Een AI-model werd getraind met deze data en van daaruit volgden de ingrediënten en bereidingswijze. Vervolgens is er met ChatGPT een naam bedacht voor het bier. Met behulp van Stable Diffusion, een AI-tool om afbeeldingen te genereren vanuit een tekstuele opdracht, werd ten slotte de verpakking ontworpen.

Naast ChatGPT en Stable Diffusion zijn er nog vele andere AI-tools die jou kunnen helpen bij het ontwerpen van je verpakkingen, zoals: Microsoft Designer, Canva, Adobe Firefly, Looka, Designs.ai en Uizard.

Ontwerp_zonder_titel_35_.png

Kansen voor jouw verpakking

De AI-designs staan niet alleen leuk, maar bieden ook andere voordelen. Zo is het minder tijdrovend: een AI-tool kan binnen seconden een afbeelding, tekst of zelfs design genereren. Zo kun je via bijvoorbeeld Canva een AI ontwerp gemakkelijk creëren met onder andere hun AI afbeelding tool. Naast deze functies beschikt Canva over nog meer AI hulpmiddelen om jouw ontwerp te creëren. Daarmee is het een handig hulpmiddel voor elke ontwerper, ervaren of niet. Ook helpt AI je met het eenvoudig analyseren van gegevens die je verpakking kunnen optimaliseren. Denk hierbij aan gebruikersvoorkeuren, feedback, producttests, bruikbaarheidsgegevens en de best converterende ontwerpen. Allemaal informatie die de AI-tool verzamelt om het beste ontwerp voor jou te maken. 

Een andere reden om je verpakkingen in het vervolg met behulp van AI te ontwerpen is de nauwkeurigheid. Door algoritmes te gebruiken die de gewenste resultaten nauwkeurig analyseren wordt het risico op fouten en mislukte ontwerpen verkleind. AI-ontwerptools minimaliseren ook het handmatige werk, de behoefte aan personeel en de kans op ontwerpfouten en mislukkingen. Zo blijken ze ook een kostenefficiënte oplossing te zijn, gezien je kunt besparen op arbeidskosten. 

Groei van AI in de verpakkingsmarkt

Nu zijn wij niet de enigen die de voordelen inzien van het gebruik van AI bij verpakkingsdesigns. Steeds meer bedrijven maken er gebruik van. De verwachting is zelfs dat het gebruik van kunstmatige intelligentie in de verpakkingsmarkt in 2023 een waarde 
bereikt van $2.080,8 miljoen. Ook zal deze waarde per jaar ruim 11% groeien.

Kortom, genoeg food (of beer) for thought