Een terugblik op 2020

31 december is de laatste dag van het jaar 2020. We kijken terug op een bijzonder jaar waarin COVID-19 en de maatregelen een grote rol hebben gespeeld. Het jaar heeft vele uitdagingen gekend maar ondanks alles juist ook mooie dingen gebracht. Voor Eshuis is 2020 het jaar geweest van veel nieuwe inititatieven. We blikken terug op het afgelopen jaar.

 

Januari

Het jaar begon goed met een duurzaamheidsevent dat we organiseerden speciaal voor onze klanten. Het thema was sustainability en het ontwikkelen van een duurzame verpakking. We hadden sprekers van het KIDV, Pet Power en het UPF over het planten van bomen. Het evenement was een mooi succes dat we afsloten met een rondleiding door onze productie. 

Daarnaast waren we aanwezig op de Dutch Craft Beer Conference. Dé beurs voor bierbrouwers, een zeer geslaagd event.

Februari

In februari kwamen steeds meer berichten over het coronavirus, de eerste besmettingen waren in Europa en het verspreidde razendsnel. Achter de schermen startten we met de voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe pand. Deze plannen gingen door ondanks de onzekere periode die ons te wachten stond.

Maart

De overheid kondigde steeds meer maatregelen aan en Nederland ging in lockdown. Thuiswerken werd de norm en binnen no-time had onze ICT-afdeling voor de collega’s thuiswerkplekken ingericht. We kregen te maken met een nieuw fenomeen; hamsteren.

Formaat_560_x_526_-_januari.jpg
Formaat_560_x_526_-_januari_2.jpg

April

Heel Nederland was aan het hamsteren. De producten vlogen de supermarkten uit. En dat betekende voor ons dat alle persen op volle toeren moesten draaien. Onze jongens (en uiteraard ook dames) draaiden ineens veel overuren in de drukkerij. Onze etiketten en verpakkingen moesten met spoed naar onze klanten zodat het op tijd in de supermarkt lag.

Mei

In deze maand stond 5 mei centraal; we mochten 75 jaar vrijheid vieren. Een bijzondere gebeurtenis waar we stil bij stonden. Onze klant Hertbier had hier op bijzondere wijze aandacht aan geschonken. Samen met Heinen Delfts Blauw hebben ze een unieke verpakking ontworpen, welke wij voor hen mochten drukken.

Juni

Halverwege het jaar was behoefte aan verbinding met onze klanten groot. We hebben namelijk niet stil gezeten en hadden genoeg te delen met onze klanten. We stapten uit onze comfortzone en organiseerde een online event met sprekers over diverse onderwerpen. We bleven in gesprek met onze klanten en dat was ontzettend waardevol.

Juli

In juli kreeg de nieuwbouw van het pand steeds meer vorm. De bouw was al een aantal maanden bezig maar in juli bereikten we het hoogste punt. De vlag kon uit! Voor ons een bijzonder project waar we reikhalzend naar uit keken. Het betekende niet alleen uitbreiding in oppervlakte maar ook een uitbreiding van ons machinepark. De eerste nieuwe machines waren besteld, het was enkel wachten op de nieuwe hal.

Augustus

De maand augustus stond in het teken van het zomerse weer en voorbereidingen voor kerst. Veel collega’s vierden vakantie in eigen land om even bij te komen van de hectische maanden. Daarnaast waren we volop aan het produceren voor Coca-Cola in Japan. Maar liefst 100 miljoen labels ‘bow’ labels werden geproduceerd zodat kerst in Japan een groot succes kon worden.

Ook kregen we het bericht dat we genomineerd waren voor de Dutch Interactive Awards, helaas hadden we net niet gewonnen. Maar we gingen de strijd aan met o.a. Grolsch, NS, Jumbo, The Rent Company en de Kunststofplatenshop. Zeker niet de minste concurrenten.

Formaat_560_x_526_-_mei.jpg
Formaat_560_x_526_-_juni.jpg
Formaat_560_x_526_-_augustus.jpg

September

In september startten negen collega’s de opleiding: Basis Machine Operator. Vijf zaterdagen kwamen zij naar Eshuis om de in-house opleiding te volgen. Vele grafische aspecten zijn besproken, geanalyseerd en getest. Doordeweeks werd het huiswerk gemaakt en kwam een portfolio tot stand. Een behoorlijk intensief programma!

Oktober

In oktober bereikten we de nr. 1 positie voor een aantal, aaneengesloten weken, in de wereld van de digitale drukkerijen! Van alle drukkerijen over de hele wereld wordt informatie verzameld over hoe de drukpersen worden gebruikt. Hoe efficiënter je werkt, hoe meer punten je scoort. Wij waren de nummer 1 van 3.915 drukkerijen over de hele wereld. Een prestatie waar we ontzettend trots op zijn!

November

Deze maand was voor ons een drukke maand; het pand werd opgeleverd en we produceerden een heel aantal sleeves voor Heineken in Ierland. We keken al maanden uit naar de nieuwe productiehal en het moment dat we deze in gebruik mochten nemen. De nieuwe machines waren inmiddels geleverd en deze konden nu gemonteerd worden. Binnen no-time rolden de eerste etiketten van de persen.

Voor Heineken produceerden we unieke kerstsleeves die we zelf op onze sleeve applicator aanbrachten. Ze hadden een actie opgezet waar de consument bieren kon bestellen met een gepersonaliseerde boodschap op de shrink sleeve. Het was een groot succes, want binnen een paar dagen was het volledig uitverkocht! 

We lanceerden samen met Holland Craft Beer een pilot. Bierliefhebbers kunnen speciaalbier bestellen met een gepersonaliseerd label.

December

En toen was het alweer december, een periode vol met feestdagen. Onze negen collega’s die de opleiding volgden zijn allemaal geslaagd! Zaterdag 12 december werden ze beloond met een diploma.

We werden ook opnieuw gecertificeerd om het PFAND-logo te mogen drukken. Voor ons een belangrijk certificaat waarmee we onze klanten kunnen helpen op de Duitse markt. In Duitsland is het PFAND logo namelijk verplicht verpakkingen die eenmalig worden gebruikt.

2020

We kijken terug op een bewogen jaar. Het was ook een periode waar we heel trots op mogen zijn! Ondanks het coronavirus en bijbehorende maatregelen hebben we veel bereikt zoals een recordomzet, record aan verpakkingen geproduceerd en vele investeringen gedaan. We zijn trots op de flexibiliteit van onze collega’s, de prestaties die wij hebben neergezet en helemaal klaar voor de toekomst. 

Hoe 2021 er uit gaat zien, is nog onduidelijk. Wat we wel weten, is dat we ook in 2021 ambitieuze plannen hebben. Stilstaan is geen optie: onze klanten optimaal blijven bedienen blijft voor ons de basis. Via deze weg willen wij iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan dit bijzondere jaar! We wensen jou een goed 2021.