Labels voor kaas bedrukken: waarom eigenlijk?
De Nederlandse kazen worden tot ver buiten onze landsgrenzen geroemd. De Amerikanen zijn verzot op de Nederlandse Gouda of Guuda als we het op z’n Amerikaans uitspreken. Maar waar herken je een oer-Hollandse kaas nu aan? De echte kenners die kunnen dat ruiken, proeven en zien. Maar voor de gemiddelde consument is een kaas bedrukken met een uniek kaasetiket of een kaasbanderol toch wel essentieel. Zonder kaasetiket is het voor jouw potentiële klant moeilijk om te zien om wat voor kaas het gaat. In deze blog leggen wij uit waarom het belangrijk is om jouw kaas te laten bedrukken en wat er komt kijken bij het ontwerpen van jouw kaas label.
Kaasetiketten, we kunnen niet zonder
Kaas labels bestaan in vele soorten en maten en materialen. In de basis hebben bedrukte cheese labels een aantal belangrijke functies:
- Opvallen tussen alle andere producten;
- Creëren van herkenning van jouw handelsmerk;
- Wettelijk verplichte informatie delen.
Wanneer je zelf een kaasmaker bent, dan kun je kazen goed onderscheiden. Hier heb jij geen kaasetiket voor nodig. Voor de consument geldt dit dus niet. Kaaslabels met een goed design speelt hier een belangrijke rol. Zo'n kaasetiket definieert een merk, het is opvallend en zegt in één oogopslag iets over de kaas. In een fractie van een seconde kan je dus al heel veel zeggen over jouw heerlijke kaas.
De kans dat een consument een volledige kaas koopt met etiket is klein. Tenzij het een echte Bourgondiër is... Dus waarom zou je de kazen voorzien van kaasetiketten? Daar hebben we wel een oplossing voor. We zien regelmatig cheese labels met een specifieke kleur waardoor de consument makkelijk kan herkennen om welke kaas het gaat. En vaak wordt de informatie meerdere keren herhaald zodat je het merk op elk stuk kaas kan zien. Hierdoor wordt de kans groot dat de consument jouw kaas herkent én alle informatie bij de hand heeft.
Een kaasetiket ontwerpen
En dan het design, dit is essentieel bij een kaas- of brie label Met een goed ontwerp grijp je de aandacht van jouw doelgroep. Met de juiste elementen creëer je prachtige kaasetiketten. Het is belangrijk dat een etiket past bij jouw bedrijf en uitstraling. Anders legt de doelgroep niet de link tussen jou en jouw producten. Het is ook goed rekening te houden met de regelgeving omtrent kaasetiketten. Hierover lees je alles in etiketten voor zuivelproducten.
Maar waar moet je dan op letten bij het ontwerpen van jouw kaasetiket? We zien regelmatig elementen voorbij komen als we een kaas bedrukken. W e noemen ze even voor je:
- Een afbeelding/illustratie van de boerderij;
- Dieren; koe, schaap of geit (maar net van welke melk de kaas is gemaakt);
- Bijzondere ingrediënten die in de kaas zitten.
Wellicht kunnen de bovenstaande elementen jou helpen bij de basis van een goed kaasetiket. Ga je zelf ontwerpen of kan je wel wat hulp gebruiken? ‘Onze’ Cor, creative designer, kan jou hier goed bij helpen. Hij heeft jarenlange ervaring met het ontwerpen van kaasetiketten. Hieronder vind je een greep uit zijn ontwerpen voor kaasverpakkingen. Wil je weten wat er mogelijk is? Stuur een mail naar maatwerk@eshuis.nl, we helpen je graag verder!
Kaasetiket, kaasbanderol of brie verpakking
Wil jij ook kaasetiketten drukken? Het is mogelijk om online jouw kaasetiketten te bestellen. Toch liever eerst wat meer informatie? Neem dan contact met ons op of vraag een offerte aan door een mail te sturen naar maatwerk@eshuis.nl, wij helpen je graag verder! Binnen 24 uur ontvang je van ons een reactie. Samen zorgen we voor de beste oplossing voor jouw kazen. Dan hebben ook de Amerikanen heerlijke Guuda cheese met cheese labels.