Bekijk ons stappenplan, download de whitepaper
Ben jij van plan om een nieuw product te lanceren, of meer awareness te creëren met een limited edition product? Begin dan op tijd, liefst een jaar van tevoren en maximaal zes maanden vooraf.
Jouw doelgroep rondom de feestdagen bereiken met een limited edition is een bewezen succesformule voor meer omzet én brand awareness. Het succes valt of staat echter met een concreet marketingplan en vooral, op tijd schakelen. In deze blog lichten we de stappen toe die je kunt zetten om tot een succesvolle productintroductie, mét of zonder limited edition.
Bij het introduceren van een nieuw product of bij het creëren van een hogere brand awareness met een limited edition, zet je nagenoeg dezelfde stappen. Vandaar dat wij dit dan ook in deze blog combineren. We belichten vooral het voorbeeld van een limited edition die tijdens Kerst wordt geïntroduceerd. Zo wordt duidelijk wat een gebruikelijke tijdlijn is bij het ontwikkelen van een nieuw product of limited edition. Het creëren van de perfecte verpakking staat hierin centraal.
De ontwikkeling van een nieuwe of speciale editie verpakking bestaat uit verschillende fases, we benoemen ze hieronder:
We hebben een whitepaper geschreven over de ontwikkeling van een speciale verpakking voor events. Een special voor de feestdagen is qua voorbereiding te vergelijken. Het grote verschil is dat jij de gebruikelijke distributiekanalen gebruikt i.p.v. een event. Hieronder kan je de whitepaper downloaden.
In de fases hierboven is al duidelijk geworden dat er het één en ander geregeld moet worden wil je een speciale editie op de markt brengen. Belangrijk is vooral dat alle elementen in de campagne naadloos op elkaar aansluiten. Van het produceren en verpakken van het product, tot het moment dat je het product daadwerkelijk introduceert met alle marketingcommunicatie daaromheen. Doordat je op tijd begint met het project, liefst dus een half jaar voorafgaand, houd je overzicht en voorkom je veel stress. Door deze ruimte kun je goed nadenken over de juiste communicatiekanalen en momenten, zodat jouw product perfect wordt gelanceerd!
Wist je dat we de succesvolle Coca-Cola BOW al in de zomer produceren voor de kerstcampagne in Japan? In de zomer produceren wij vaak specials voor de winter en visa versa. de zomer begin je dus aan de voorbereidingen voor december. Stem dan ook hier jouw tijdspad op af in de conceptplanning.
Een speciale verpakking in de december maand bestaat uit meer dan het ontwerpen en bedrukken van een verpakking. Het begint bij een duidelijk plan met een doel. Op basis van dit doel kan je een campagne realiseren en details bepalen. Kies je voor enkel een feestelijke boodschap op de verpakking. Of breng je off- en online communicatie samen tot één geheel in een campagne?
De meest succesvolle introducties hadden alles tot in de puntjes geregeld. Neem het voorbeeld van Grolsch; een ideale brand awareness campagne! Van het betrekken van consumenten bij het design van je product. Tot aan het binnen no time uitverkopen van de unieke flessen om vervolgens een aftereffect te creëren na het event. (De hele case lees je hier) Mensen die de fles nu zien, worden herinnerd aan dat toffe event, en natuurlijk aan Grolsch! Over een geslaagde positionering gesproken.
Hoe ga jij je verpakking upgraden? Met een shrink sleeve of een label? Meer weten over de mogelijkheden van een special edition. Neem contact op met jouw Eshuis accountmanager.
Sleeves en labels zijn twee verschillende producten met elk hun eigen kenmerken. De grootste verschillen hebben we voor je op een rijtje gezet.
Shrink sleeve |
Zelfklevende etiketten |
|
|
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw product? Ga naar onderstaande productpagina's en vraag meteen een offerte aan.