Van streepjescode naar QR-code

In april vierde de streepjescode zijn 50e verjaardag. Maar de 60e verjaardag, die zal de streepjescode niet kunnen vieren. In 2027 worden streepjescodes namelijk vervangen door QR-codes. Volgens GS1, het beheer van barcodes, heeft een QR-code meer voordelen voor retailers en consumenten.

Een oneindige informatiebron

De QR-code zorgt ervoor dat jij oneindig veel informatiebronnen kan koppelen aan één code. Dit maakt het zowel makkelijk voor de consument als voor bedrijven. Momenteel staat de QR-code vaak naast de streepjescode. Door middel van het scannen van de QR-code word je dan doorgestuurd naar de website. Dit neemt veel ruimte in beslag. Met de streepjescode is het voor de consument lastig om informatie te achterhalen. Daarnaast vinden bedrijven het moeilijk om alle informatie op één etiket kwijt te kunnen. Daar brengt de QR-code nu dus verandering in.

De mogelijkheden voor bedrijven

De huidige streepjescode kan niet meer dan één identificatiecode bevatten. Hoewel deze handig is voor aan de kassa, vraagt de markt van vandaag de dag om toegang tot veel meer informatie. De consument kan via een QR-code achter alle praktische informatie van jouw product komen. Zoals bijvoorbeeld jouw sociale mediakanalen en website. De mogelijkheden zijn oneindig!

Informatievoorziening voor consumenten

De QR-code heeft veel voordelen voor bedrijven, maar de consument kan er wellicht nog het meeste mee. Een QR-code leidt tot meer engagement, door toegang te geven tot informatie zoals:

  • ingrediënten
  • allergenen
  • recepten
  • gebruiksaanwijzingen
  • handleidingen
  • herkomst
  • recycle informatie

Daarnaast kunnen klanten gemakkelijk feedback achterlaten over het product of in contact komen met de klantenservice.

De weg naar de QR-code

Voor jou als producteigenaar verandert er weinig. Het enige verschil is dat de streepjescode langzaam verdwijnt en de QR-code deze rol zal overnemen. Daarnaast is het zo dat de streepjescode weggaat, maar de 13-cijferige artikelcode zal hetzelfde blijven.

Nog niet toe aan een QR-code op jouw verpakking en moet er wel veel informatie op je verpakking komen? Met een duo- of triolabel creëer je dubbel of driedubbel zoveel ruimte op jouw product. Vraag jouw accountmanager naar de mogelijkheden.